کاربرد لیزر فرکشنال CO2 در درمان زگیل تناسلی

  1. مقالات
  2. /
  3. کاربرد لیزر فرکشنال CO2 در درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی با لیزر فرکشنال CO2 موثرترین روش مبارزه با آن می‌باشد و بسیار سریع‌تر از استفاده از کرم هایی است که اثرگذاری آن‌ها چند هفته زمان می‌برد. علاوه بر این، به کار بردن لیزر فرکشنال CO2 نه تنها باعث درمان علائم زگیل می‌شود، بلکه مشکل را از ریشه نیز درمان می‌شود. درمان لیزر فرکشنال CO2 به طور انتخابی فقط زگیل‌های موجود را درمان می‌کند و به پوست سالم اطراف آن آسیبی می زند. درمان با لیزر CO2 به خاطر بدون جای زخم و درد پس از عمل، شناخته می‌شود؛ بنابراین نتیجه زیبایی عالی دارد. درمان زگیل تناسلی با لیزر فرکشنال CO2 بدون خون، درد و جای زخم می‌باشد و درمان ضایعه، اغلب در یک جلسه انجام می‌شود. همچنین تحقیقات بالینی نشان داده‌اند که استفاده از لیزر بر روی زگیل نیز با کاهش خطر عود دوباره مرتبط است، زیرا ظهور مجدد زگیل‌ها پس از آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. باید بدانید که این روش برای کاهش خطرات و عوارض جانبی باید توسط پزشک مجرب و ماهر انجام شود.

مزایای لیزر فرکشنال CO2 در درمان زگیل تناسلی


روش درمان زگیل تناسلی با لیزر فرکشنال CO2 مزایای بسیاری دارد:

  • بدون خون و درد و کم تهاجمی می‌باشد.
  • نیازی به بخیه ندارد و جای زخم یا علامت دائمی باقی نمی‌گذارد.
  • به زمان بهبودی طولانی نیاز ندارد.
  • کمترین میزان بازگشت در ضایعات HPV را دارد. بنابراین موثرترین درمان زگیل تناسلی می‌باشد.

کاربرد لیزر فرکشنال CO2 در درمان زگیل تناسلی چگونه است؟


کاربرد لیزر فرکشنال CO2 در درمان زگیل تناسلی

لبه خلفی شایع ترین محل ایجاد زگیل تناسلی است (53.3%). شکل گل کلمی رایج ترین شکل این زگیل می‌باشد. در میان بیماران، 20٪ از آن‌ها با شرکای جنسی آلوده رابطه داشتند. زگیل تناسلی به وسیله لیزر فرکشنال CO2 با یک جلسه یا دو جلسه به فاصله 4 روز، در صورت وجود زگیل‌های زیاد و در مکآن‌های متعدد، درمان می‌شود. در این درمان، کمترین توان خروجی ممکن برای تبخیر بافت و برای نفوذ به عمق کم انتخاب می‌شود تا درمان مؤثر و بی‌خطری با کمترین عوارض انجام گردد. لازم به ذکر است که ابتدا مجموع مرزهای زگیل مشخص می‌شود و سپس پزشک شروع به تبخیر و برداشتن ضایعات از سطح تا ریشه می‌کند.

لیزر CO2 می‌تواند زگیل‌ها را تبخیر کند، به این دلیل پزشک از ماسک های فیلتراسیون قوی و سیستم خلاء برای محافظت در برابر دود و بخار استفاده می‌کند.

چه کسانی برای درمان زگیل تناسلی با لیزر فرکشنال CO2 مناسب نیستند؟


چه کسانی برای درمان زگیل تناسلی با لیزر فرکشنال CO2 مناسب نیستند

لیزر فرکشنال CO2 در موارد زیر نباید انجام شود:

  • بانوان مبتلا به افتادگی لگن متوسط ​​و پیشرفته
  • خانم های باردار
  • خانم های در دوران پس از زایمان: درمان لیزر فرکشنال CO2 را می‌توان 3 ماه پس از زایمان انجام داد. درصورت انجام دوران شیردهی هیچ اشکالی ایجاد نمی‌کند .
  • خانم های در دوران قاعدگی: درمان لیزر فرکشنال CO2 در طول دوره قاعدگی به دلیل مرطوب بودن واژن و مستعد ابتلا به عفونت بودن انجام نمی‌شود.
  • خانم های مبتلا به HPV یا HSV فعال: در صورت وجود عفونت فعال HPV یا HSV، این درمان انجام نمی‌شود. زیرا ممکن است گسترش عفونت را افزایش دهد.
  • خانم های مبتلا به دیابت کنترل نشده
  • خانم های مبتلا به نقص سیستم ایمنی
  • بانوان مبتلا به بیماری‌های روانی
  • بانوانی که در آزمایش‌های اسمیر آن‌ها یافته های پاتولوژیک وجود دارد.
  • بانوان مبتلا به سرطان دستگاه تناسلی شناخته شده یا آن‌هایی که مشکوک به داشتن این بیماری هستند.
  • خانم هایی که به نور حساسیت دارند.
  لیزر IPL برای رفع موهای زائد، جای جوش و قرمزی پوست

آماده سازی برای انجام لیزر فرکشنال CO2 در درمان زگیل تناسلی


 بیمار باید از یک ماه قبل از درمان از نور خورشید و سولاریوم اجتناب کند. قبل از درمان داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند (آسپرین، هپارین…)، مانند داروهای حاوی رتینوئید (ایزوترتینوئین)، و داروهایی که باعث حساسیت به نور می‌شوند (تتراسایکلین، ناپروکسن، کلروکین) نباید مصرف گردد. اگر در گذشته از درمان‌های لایه بردار پوست مانند ابریژن و لایه برداری و یا عمل لیفتینگ پوست استفاده شده باشد، باید حتماً به پزشک انجام دهنده درمان اطلاع داده شود. اگر بیمار در گذشته نیز تبخال تناسلی داشته ، حتماً باید قبل از درمان دارو مصرف کند.

روش درمانی لیزر فرکشنال CO2 در درمان زگیل تناسلی


در لیزر درمانی فرکشنال CO2، ابتدا ناحیه مورد نظر به طور معمول ضدعفونی می‌شود و سپس بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود. سپس با استفاده از واحد لیزر CO2 یونیکسل، با فلوئنس 30 وات و حالت طول موج پیوسته 10600 نانومتر، تبخیر در منطقه زگیل و حاشیه 2 میلی‌متری اطراف پوست طبیعی به فاصله کانونی نور لیزر انجام می‌شود. فلوئنسی که در اینجا استفاده می‌شود، 4.5 J/cm2 است. پس از برداشتن زگیل، پماد تتراسایکلین روی ناحیه مورد نظر قرار می‌گیرد و به مدت ۲۴ ساعت باقی می‌ماند.

درمان لیزر فرکشنال CO2 چند بار روی زگیل تناسلی انجام می‌شود؟


 تعداد جلسات در سیستم لیزر CO2 فرکشنال بسته به شدت بیماری و تنظیمات قدرت و عمق متفاوت است. به طور متوسط ​​40% بهبودی پس از هر بار استفاده مشاهده می‌گردد. با این حال برای چروک ها و اسکارهای خفیف تا متوسط،  ​​یک یا دو جلسه کافی است، درمان اسکارآکنه‌ها و چین و چروک‌های بسیار عمیق در چند جلسه (3-5) انجام می‌شود. تعداد جلسات با توجه به عمق استفاده شده در آن تغییر می‌کند: درمان برای موارد سطحی 1-1.5 ماه یک بار و در موارد عمیق هر 2 ماه یک بار تکرار می‌شود.

 

بعد از لیزر فرکشنال CO2 در درمان زگیل تناسلی چه مراقبت‌هایی لازم است؟


بعد از لیزر فرکشنال CO2 در درمان زگیل تناسلی چه مراقبت هایی لازم است

پس از لیزر درمانی، ممکن است موارد زیر ایجاد گردد:

  1. درد (مثلا سوختگی) در ناحیه ای که لیزر شده است.
  2. احساس خستگی کنید.
  3. حالت تهوع داشته باشید.
  4. گرفتگی خفیف داشته باشید.
  5. خونریزی خفیف داشته باشید.
  رشد مو بعد از کاشت مو: مدت زمان رشد مو بعد کاشت

در روز اول پس از جراحی لیزر، قرمزی و التهاب واژن ممکن است ایجاد گردد. درد ممکن است در روزهای دوم تا پنجم پس از جراحی تشدید شود. همراه با بهبودی پوست، ممکن است گاهی خارش داشته باشید. زمان بهبودی بستگی به محل و تعداد زگیل‌های برداشته شده دارد. بهبودی معمولاً در 2 تا 4 هفته و ترمیم کامل پوست واژن در عرض چهار تا شش هفته اتفاق می‌افتد. تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و رفع درد، معمولاً 1 تا 3 هفته، بسته به اندازه ناحیه تحت درمان، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

مراقبت های فوری پس از لیزر فرکشنال CO2

  1. در روز جراحی استراحت کنید. شاید در دو روز بعد، به آرامی فعالیت‌ های خود را تا زمانی که به حالت عادی برگردید، افزایش دهید.
  2. داروی ضد درد را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  3. بعد از یک هفته می‌توانید به محل کار یا مدرسه باز گردید. در صورت تمایل می‌توانید زودتر نیز به فعالیت های عادی خود برگردید.
  4. هر دارویی را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  5. با پزشک خود تماس بگیرید تا قرار ملاقات بعدی را تعیین کند. به آن‌ها اطلاع دهید که این ملاقات پس از عمل می‌باشد. این بازدید طی یک تا سه هفته خواهد بود.

مراقبت از ناحیه درمان شده با لیزر فرکشنال CO2

مراقبت از ناحیه درمان شده با لیزر فرکشنال CO2

  1. باید ظرف چهار ساعت پس از جراحی ادرار کنید
  2. ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. در شب واژن را نپوشانید. یعنی در طول شب لباس زیر نپوشید.
  3. در صورت نیاز از کمپرس سرد به منظور تسکین دادن ناحیه تحت درمان استفاده کنید. بسته های ژل خنک را برای 12 تا 24 ساعت اول استفاده کنید. این پک ها نباید در کل دوره زمانی 12 تا 24 ساعته استفاده گردند. باید هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه گذاشته شوند. پس از برداشتن پک ها، آن‌ها را تا یکی دو ساعت استفاده نکنید.
  4. در صورت نیاز از داروهای بی‌حس کننده (مثل ژل یا پماد لیدوکائین دو درصد) استفاده کنید.
  5. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. از آب به منظور شستشو و کاهش نشت ادرار به پوست استفاده کنید و همچنین می‌توانید از این آب برای تمیز کردن ناحیه تحت درمان بعد از مدفوع کردن نیز استفاده کرد.
  6. می‌توانید در صورت نیاز، پس از هر بار رفتن به دستشویی، محل را با محلول آب نمک نیز تمیز کنید. محلول آب نمک مناسب همان محلول کلرید سدیم نه درصد است که در داروخانه ها یافت می‌گردد و می‌توان آن را با افزودن 1 قاشق غذاخوری نمک به یک لیتر آب نیز درست کرد.
  7. از کرم سیلوادین (در صورت حساسیت به سولفا استفاده نشود) یا وازلین به منظور راحتی بعد از پاکسازی استفاده کنید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

  1. خونریزی شدید یا مستمر که قرمز روشن است، دارید.
  2. استفراغ می‌کنید.
  3. درجه تب شما بیشتر از 38 درجه می‌باشد.
  4. قرمزی، چرک یا تخلیه زیادی از ناحیه ای که لیزر شده است دارید.
  5. تا شش ساعت بعد از عمل نمی‌توانید ادرار کنید.
  6. درد زیادی دارید که با دارو تسکین نمی‌یابد.
  7. ترشحات بدبو یا زرد رنگ دارید که ممکن است نشانه عفونت باشد.
  انواع آرتروز : بهترین درمان ساییدگی مفاصل با فیزیوتراپی و دارو

خطرات و عوارض جانبی لیزر فرکشنال CO2 برای درمان زگیل تناسلی


خطرات و عوارض جانبی لیزر فرکشنال CO2

جراحی لیزر ممکن است باعث هر یک از موارد زیر شود:

  • درد، التهاب یا خارش
  • ترشح از واژن یا آلت تناسلی
  • زخم در ناحیه درمان شده
  • چسبندگی بافت
  • پوسته پوسته شدن بافت مرده
  • جای زخم
  • ادراری که به علت درمان مجرای ادرار به صورت یک جریان اسپری شکل گسترده رخ می‌دهد. زخم شدن آلت تناسلی یک عارضه جانبی احتمالی است که می‌تواند منجر به مشکلات ادرار یا نعوظ گردد.

 

هزینه لیزر فرکشنال دی اکسید کربن برای درمان زگیل تناسلی


هزینه لیزر فرکشنال دی اکسید کربن برای درمان زگیل تناسلی

هزینه لیزر فرکشنال دی اکسید کربن در ابتدا بسته به نوع درمان و عوامل مختلف، متفاوت است. تعداد جلسات درمانی مورد نیاز، پهنای ناحیه‌ای که باید درمان شود، و وجود پکیج آماده برای این درمان یا عدم وجود آن، همه اینها عواملی هستند که هزینه لیزر فرکشنال دی اکسید کربن را متاثر می‌کنند. برای اطلاع دقیقتر از هزینه، می‌توانید به پزشک خود مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید. همچنین، برخی شرکت‌های بیمه سلامت نیز این درمان را تحت پوشش قرار می‌دهند.

پرسش و پاسخ


آیا لیزر درمانی برای درمان زگیل تناسلی موثر است؟

در تحقیقات انجام شده روی 100 نفر، جراحی لیزری، زگیل‌ها را در حدود 20 تا 40 نفر حذف کرد. اما زگیل‌ها ممکن است پس از جراحی بازگردند.

آیا لیزر CO2 می‌تواند زگیل تناسلی را از بین ببرد؟

اثرات لیزر CO2 نشان داده که سیستم ایمنی را برای از بین بردن زگیل تناسلی در منطقه ای دور از محل جراحی نیز فعال می‌کند. برخلاف سایر درمان‌های پزشکی، لیزر CO2 درمانی بی‌خطر برای از بین بردن ضایعات زگیل تناسلی می‌باشد و حتی زخم‌های بعد از درمان را نیز کاهش می‌دهد.

برداشتن زگیل تناسلی با لیزر چقدر دردناک است؟

گرمای لیزر ممکن است به ویروس ایجاد کننده زگیل حمله کند. درد این درمان ممکن است مانند ضربه زدن نوار لاستیکی به پوست باشد. پس از انجام عمل، درد زیادی احساس نخواهید کرد.

آیا زگیل تناسلی می‌تواند پس از برداشتن دوباره عود کند؟

زگیل‌های ناحیه تناسلی را می‌توان برداشت، اما هیچ درمانی برای عفونت ویروسی که باعث ایجاد زگیل می‌شود وجود ندارد. یعنی زگیل‌ها حتی پس از برداشتن ممکن است دوباره عود کنند.

آیا می‌توان بعد از برداشتن زگیل حمام کرد؟

پس از عمل برداشتن زگیل، ممکن است همچنان خارش و سوزش را در نواحی زخم داشته باشید. ولی باز می‌توانید حمام آب گرم بگیرید یا زخم ها را با آب گرم بشویید تا خارش و سوزش را کاهش دهید.

چه زمانی بعد از برداشتن زگیل تناسلی می‌توان رابطه جنسی داشت؟

باید تا حداقل دو هفته پس از، از بین رفتن زگیل منتظر بمانید سپس می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید. باید قبل از انجام فعالیت جنسی نیز با شریک جنسی خود در مورد وضعیت ابتلای خود به HPV صحبت کنید. حتی اگر زگیل نداشته باشید، همچنان ممکن است HPV را از طریق تماس پوستی پخش کنید.

مقالات مرتبط

فهرست
مشاوره رایگان مشاوره رایگان