مقایسه بوتاکس و ژل: روش موثر و ایمن برای اصلاح علائم پیری کدام است؟

  1. مقالات
  2. /
  3. مقایسه بوتاکس و ژل: روش موثر و ایمن برای اصلاح علائم پیری کدام است؟

بوتاکس

نروکسین‌ها (مانند بوتاکس) و پرکننده‌های پوست (مانند جوودرم و رستیلن) که روش‌های غیرجراحی عالی برای درمان مناسب خطوط و چین و چروک‌ها هستند؛ گاهی اوقات به طور تبادل پذیر به عنوان «روش تزریقی» مورد بحث قرار می‌گیرند. در واقع این درمان‌ها دارای برخی اشتراکات می‌باشند. آنها قدرت ایجاد نتایج سریع و مهیج، بدون هیچگونه درد و اتلاف وقت را دارند. بوتاکس و پرکننده‌های صورت، هر دو روش‌های تاثیر گذاری برای اصلاح نشانه‌های پیری هستند. محبوبیت و رواج این روش‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. با این حال هنوز هم اغلب پرسیده می‌شود که تفاوت میان این دو روش چیست؟ چنانکه اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته، یا هم معنا لحاظ می‌شوند. واقعیت این است که اینگونه نیست و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. حتی انتخاب یک مرطوب کننده مناسب هم مشکل است. در نظر بگیرید که انتخاب درمان غیر تهاجمی مناسب، در دفتر جراح پلاستیک یا متخصص پوست حتی مشکل‌تر هم است؛ به خصوص اگر برای شما بار اول باشد.

بوتاکس و سایر نروکسین‌ها


بوتاکس

چندین روش برای بیماران وجود دارد محبوب‌ترین آنها بوتاکس است اما دیسپورت ‌و زنومین نیز وجود دارند. در میان کاربردهای متنوع، این عمل‌ها در از بین بردن چروک‌هایی که ریشه در تکرار حالت‌های صورت دارند، مانند خطوط اخم و چین‌های پنجه کلاغی گوشه چشم، تاثیرگذارند. استفاده از دوزهای پایین پروتئین تصفیه شده، بوتاکس و سایر نروکسین‌ها باعث شل کردن موقتی ماهیچه‌های زیرین صورت که در هنگام انقباض ایجاد چین و چروک می‌کنند، می‌شوند. زمانی که این مواد به درستی تزریق می‌شوند، با شل شدن این ماهیچه‌ها، بیماران می‌توانند لبخند بزنند، اخم کنند یا متعجب به نظر برسند؛ بدون اینکه چین و چروکی داشته باشند.

بوتاکس نام رایج برای این ماده است؛ این ماده با نام علمی بوتولینوم توکسین نیز شناخته می‌شود. بوتاکس عمدتا برای درمان و پیشگیری از چروک‌های صورت استفاده می‌شود. اگرچه می‌تواند برای درمان بلفاروپاسم و استرابیسم و دیستونی ماهیچه نیز استفاده شود.

پرکننده‌های پوست(فیلر)


بوتاکس

پرکننده‌های صورت همچنین پرکننده‌های پوست نیز نامیده می‌شوند. پرکننده‎های پوست به یکی از محبوب‌ترین ابزارها در جنگ با پیری تبدیل شده‌اند. این پرکننده‌ها نیز مانند بوتاکس برای پیشگیری یا محو کردن نشانه‌های پیری در صورت مانند چروک‌ها به کار می‌روند  این همان قسمتی است که این دو روش معمولاً با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. تفاوت اولیه میان این دو این است که بوتاکس فعالیت ماهیچه‌های صورت را که باعث ایجاد چروک می‌شوند، کاهش می‌دهد اما پر کننده‌های پوست، نواحی دچار مشکل در چهره را با کلاژن پر می‌کنند که می‌تواند به تحریک رشد کلاژن در صورت کمک کند. همانطور که حجم دهی و لیفت پوست، از دست رفتگی کلاژن را جبران می‎کند و همانطور که نشانه‌های پیری که یکی از نتایج نبود کلاژن هستند از بین می‌روند، این اتفاق به پوست شما کمک می‌کند تا به جوان‌ترین شکل ممکن به نظر برسد. امروزه پرکننده‌های پوستی انواع مختلف و فراوانی دارند که هرکدام قادر به درمان نشانه‌های مختلف پیری، مانند از دست دادن حجم، لب‌های نازک و نرم و خطوط پوستی و چروک‌ها هستند. پرکننده‌های پوستی به جای شل کردن ماهیچه‌های صورت در روش بوتاکس، با افزایش دائمی حجم در زیر پوست به منظور پر کردن چروک‌ها و حجم دار کردن صورت، کار می‌کنند.

  لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی: اثر امواج برسلامت جنین

بوتاکس را انتخاب کنیم یا ژل؟


بوتاکس

مهمترین چیزهایی که باید در انتخاب میان بوتاکس و پر کننده‌های پوست در نظر گرفته شود، نوع چروک‌هایی که می‌خواهید از شر آنها خلاص شوید و چگونگی انجام این کار است. بوتاکس بهترین گزینه برای چروک‌های ناشی از حرکت ماهیچه‌ها است؛ چراکه باعث کاهش تحرک و قابل مشاهده بودن آنها می‌شود. این چروک‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که چهره در حال نشان دادن عواطف یا ایجاد حالت‌ها است. این چروک‌ها معمولا در پیشانی و اطراف ابروها ایجاد می‌شوند. پرکننده‌های صورت برای چروک‌های ثابت و غیر متحرک مناسبند که حتی زمانی که چهره شما آرام است و هیچ احساسی را نشان نمی‌دهد نیز قابل مشاهده‌اند. این نواحی خالی و فرورفته هستند و اگر با پرکننده‌های پوست پر شوند، بسیار مفید خواهد بود. هر روشی می‌تواند برای چروک‌ها استفاده شود اما چند تفاوت میان این دو روش وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

مقایسه موارد استفاده بوتاکس و ژل


بوتاکس

بوتاکس به خودی خود یک شل کننده عضلات است که از باکتری ساخته می‌شود. این ماده در حدود دو دهه در بازارها وجود داشته است و برای درمان اختلالات عصبی که باعث ضعف ماهیچه می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این ماده همچنین برای درمان میگرن‌ها و سایر وضعیت‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بوتاکس اولاً برای درمان چروک‌های حرکتی استفاده می‌شود. این چروک‌ها به صورت طبیعی در اطراف چشم و دهان و بین ابروهای شما ایجاد می‌شوند. این چروک‌ها با افزایش سن، محسوس‌تر می‌گردند. تزریقات بوتاکس ماهیچه‌های نزدیک به این چروک‌ها را شل می‌کند. با کاهش حرکت ماهیچه‌ها، چروک‌های حرکتی کمتر به چشم می‌آیند. متخصص شما ماده را به ماهیچه‌هایی که عامل ایجاد چروک‌هایی هستند که شما می‌خواهید از بین بروند، تزریق می‌کند بوتاکس برای خطوط نرم که با شکست کلاژن ایجاد می‌شوند استفاده نمی‌شود.

پرکننده‌های پوست

پرکننده‌های پوست نیز چروک‌های روی صورت را درمان می‌کنند. آنها قبل از هر چیز برای درمان خطوط خنده استفاده می‌شوند. این پرکننده‌ها همچنین می‌توانند برای پرحجم کردن لب‌ها یا گونه‌ها استفاده شوند. گاهی اوقات برای درمان دست‌ها یا کاهش به نظر رسیدن زخم‌ها استفاده می‌شوند. پرکننده‌های پوست برای پرحجم کردن نواحی دیگر بدن مانند سینه‌ها مورد پسند نیستند. پرکننده‌های پوست در شکل‌های مختلف وجود دارند و مانند بوتاکس تزریقی هستند. برخی از آنها دائمی بوده و بیشتر برای بافت‌های نرم در صورت، در امتداد خطوط لبخند استفاده می‌شود.

مقایسه میزان اثرگذاری بوتاکس و ژل


بوتاکس

آیا بوتاکس تاثیرگذار است؟

احتمالا حدود یک هفته پس از تزریق، تاثیرات قابل توجه آن را خواهید دید. تاثیرات جانبی آن بسیار کم بوده و باید پس از گذشت زمان کوتاهی از بین بروند. اگر وضعیت خاصی داشته باشید که مانع تاثیرات بوتاکس شود، ممکن است متوجه تاثیرات کامل آن نشوید. شما نیاز خواهید داشت که با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود، درباره تمام خطرات بالقوه پیش رو صحبت کنید. زمانی که تزریق را انجام دادید، بدون نیاز به هیچگونه زمان توانیابی، قادر به ادامه فعالیت‌های روزانه خود خواهید بود. تاثیرات بوتاکس حدود 3 تا 4 ماه باقی خواهد ماند. پس از آن اگر بخواهید نتایج آن را حفظ کنید، به جلسات درمانی اضافه نیاز خواهید داشت.

  انواع شپش ( مو ، بدن): درمان و علائم

پرکننده‌های پوستی چقدر تاثیر گذار خواهند بود؟

پرکننده‌های پوستی نیز تاثیرگذار به حساب می‌آیند و نتایج آنها درکل بیشتر از بوتاکس، باقی می‌ماند. با این حال نتایج دریافتی دقیقا به نوع پرکننده پوستی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. درست مثل بوتاکس، اگر پرکننده خارج شود به ادامه درمان نیاز دارید.

مقایسه عوارض جانبی بوتاکس و ژل


بوتاکس

مانند تمام عمل‌های پزشکی، بوتاکس و پرکننده‌های پوست نیز هردو می‌توانند با خطرات جانبی همراه باشند. ملاحظات خاصی نیز وجود دارد که اگر از قبل دچار وضعیت پزشکی خاصی هستید، باید درباره آن با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. مانند تمام خطرات و مزایایی که در ادامه می‌آیند:

عوارض جانبی و خطرات بوتاکس

بوتاکس تنها برای افرادی پیشنهاد می‌شود که در وضعیت سلامتی خوبی قرار داشته باشند؛ تا احتمال ایجاد تاثیرات جانبی در آنها کاهش یابد. تاثیرات جانبی احتمالی عبارتند از:

  • بورسیت در ناحیه تزریق
  • افتادگی پلک‌ها، که ممکن است بازگشت آن‌ها به وضعیت قبل چند هفته طول بکشد.
  • سرخی و سوزش چشم
  • سردردها
  • گرفتن قطره چشم قبل از انجام تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش احتمال برخی تاثیرات جانبی کمک کند. شما همچنین باید از چند روز قبل، از مصرف هرگونه داروی رقیق کننده خون اجتناب کنید تا از بروز بورسیت پیشگیری کنید.

برخی از عوارض جانبی ژل‌های پوستی

پرکننده‌های پوستی (ژل‌ها) نسبت به بوتاکس احتمال ایجاد تاثیرات جانبی بیشتری دارند. به ندرت پیش می‌آید که این تاثیرات جانبی شدید باشند. تاثیرات جانبی کم، معمولا در حدود دو هفته از بین می‌روند.

  • واکنش آلرژیک
  • بورسیت
  • عفونت
  • خارش
  • بی‎حسی
  • قرمزی
  • ایجاد زخم
  • جراحت

در موارد شدید، ممکن است تورم طولانی مدت صورت رخ دهد. کیسه یخ می‌تواند به فرونشاندن بی‌حسی و تورم موقتی کمک کند. برای کاهش خطر این تاثیرات جانبی و سایر تاثیرات، قبل از تزریق ژل پرکننده، درصورتی که برای آن ژل خاص آزمایش تجویز شده باشد، تست آلرژی تجویز شده را انجام دهید. ژل‌های پرکننده برای افرادی که سیگار می‌کشند مناسب نیستند. مانند تزریق بوتاکس، در این روش نیز اگر وضعیت سلامت عمومی خوبی داشته باشید، بهترین نتایج و البته اندکی تاثیرات جانبی را تجربه خواهید کرد.

هزینه، در دسترس بودن و روش


بوتاکس

پرکننده‌های پوست و بوتاکس، با خصوصیات متنوع وجود دارند.

هر دو روش، شامل عمل‌های ساده‌ای هستند که در دفتر متخصص مراقبت بهداشتی انجام می‌شود اما احتمالا ابتدا به یک مشاوره نیاز دارید. هر دو عمل تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؛ اما ممکن است گزینه‌های وام یا قسط نیز از طریق ارائه دهنده مراقبت بهداشتی شما در دسترس باشد.

بوتاکس

تزریق بوتاکس توسط ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌شود که به طور خاص برای درمان بخش‌های مختلف صورت آموزش دیده‌اند. بسیاری از تخصصی‌های پوست و جراحان پلاستیک خدمات درمانی بوتاکس را ارائه می‌دهند. یکی از مزایای بوتاکس این است که تزریقات آن ایمن هستند و بدون نیاز به جراحی یا زمان بازیابی برای بسیاری از افراد تاثیرگذار هستند. بوتاکس می‌تواند یک گزینه مقرون به صرفه باشد.

  خال‌های بدخیم سرطانی پوست (ملانوما): علائم و درمان آن

پرکننده‌های پوست

پرکننده‌های پوست معمولا توسط یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک گذاشته می‌شوند؛ اما توسط سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی نیز انجام می‌گیرند. هزینه پرکننده‌های پوستی، با توجه به اینکه چه پرکننده‌ای و چه تعداد مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است.

نتایج طولانی مدت


     بوتاکس

نتایج بوتاکس و پرکننده‌ها، هردو موقتی بوده و مانند هر درمانی به مرور زمان، به طور طبیعی توسط متابولیسم بدن جذب می‌شوند. بوتاکس به طور کلی بین 3_4 ماه باقی می‌ماند. درحالیکه ژل‌های پرکننده پوست تا هر زمانی از شش ماه تا 2 سال، بسته به پرکننده خاصی که استفاده می‌شود، باقی می‌مانند. با این حال اگر بیمار تحت درمان “اصلاحی” دوره‌ای قرار بگیرد، ممکن است نتایج برای مدت طولانی‌تری نیز باقی بمانند.

اندکی پیشگیری


بوتاکس

پرکننده‌ها و بوتاکس هردو در درمان چروک‌های ایجاد شده، تاثیرگذار هستند؛ اما خاصیت بزرگ دیگری نیز دارند: پیشگیری از پیر شدن در آینده. بیمارانی که استفاده از تزریقات را در سنین کمتر شروع می‌کنند، می‌توانند میزان پیر شدن طبیعی خود را کاهش دهند و از نیاز به مداخله جراحی (مانند لیفت صورت) در آینده جلوگیری کنند.

امنیت


بهترین چیز مشترکی که پرکننده‌های پوست و بوتاکس دارند این است که تا حد زیادی بی‌خطر بوده و دارای کمترین تاثیرات جانبی هستند. تاثیرات جانبی جدی و منفی تزریقات (مانند کبودی شدید، تورم یا تغییر رنگ پوست) در کمتر از 1 درصد موارد بررسی شده، وجود دارد. نتایج مطالعات بسیار تاثیرگذار است: به طور کلی، تنها حدود 1 مورد در 416 بیمار، در درمان تزریقی خود تاثیرات جانبی منفی را تجربه کرده‌اند.

برگشت پذیری


بوتاکس و ژل‌های پرکننده پوست، با شرط برگشت پذیری انجام می‌شوند، یعنی می‌توان از یک ماده برطرف کننده برای از بین بردن نتایج استفاده کرد. پرکننده‌هایی مانند جوودرم و رستیلن در صورتی که بیمار بخواهد، می‌توانند با استفاده از اسید هیالورونیک برداشته شوند. هرچند از بین بردن ناگهانی بوتاکس یا سایر نروکسین‌ها ممکن نیست، تاثیرات آن‌ها موقتی بوده و به خودی خود و با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

بوتاکس و ژل برای چه کسانی مناسب نیستند؟


  • کسانی که باردار هستند یا تحت مراقبت قرار دارند
  • افرادی که ماهیچه‌های صورت ضعیفی دارند.
  • افرادی که دچار مشکلات پوستی مانند بیماری پوست فیلی، یا زخم‌های عمیق هستند.
  • کسانی که دچار تصلب بافت یا نوع دیگری از بیماری‌های عصبی عضلانی باشند

آیا بوتاکس و ژل همراه با یکدیگر نیز کارایی دارند؟


بوتاکس

بهترین روش درمانی برای شما ممکن است ترکیبی از بوتاکس و پرکننده پوست باشد که با نیازهای خاص شما سازگار باشد. این دو درمان به روش‌های مختلفی برای مبارزه با چین و چروک‌ها عمل می‌کنند، بنابراین می‌توانند در یک جلسه ترکیبی انجام شوند. یک پزشک تزریق کننده با تجربه می‌تواند برای دستیابی به نتایج مطلوب برای شما، بوتاکس برای آرامش ماهیچه‌های صورت و پرکننده برای افزایش حجم، به صورت ترکیبی استفاده کند.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است”

مقالات مرتبط

فهرست
مشاوره رایگان مشاوره رایگان